Vormdesign vormgeving websites consultancy verpakkingen
Vormdesign

 

 

Xiptra Vormdesign - Pitch CityCorp i.o.v. De Lijn

Opdrachtgever: CityCorp Rotterdam
Opdracht: vormgeving website - drukwerk

De briefing was om een "tone of voice" neer te zetten met de gegeven info.

Opdracht: bedenk een vorm voor een website voor een congres, coöperate website, vormvoorstellen voor drukwerk en anderen ideeën om het congres een succes te maken. Budget: niet bekend. Oplevering : alles in 3 maanden

De uitdaging in dit project was het concept en visie van de klant over dit project. De einddoelstelling was wel helder (een congres waarover 10 jaar nog gesproken moest worden) maar er was weinig budget en tijd, dus een creatieve oplossing was noodzakelijk.

Omdat Vormdesign veel ervaring heeft in dit soort projecten, willen we eerst zorgdragen dat alle partijen weten waar het over gaat en wat er van elkaar verwacht wordt.

Plan van aanpak
Wat Vormdesign in zo'n geval doet, is teruggaan naar de basis. Wil je samen met de klant een positief resultaat boeken en niet enorm over het gestelde budget gaan, dan is een functioneel ontwerp hierbij onmisbaar.

In een functioneel ontwerp omschrijf je :

  • de visie, verwachtingen en doelstellingen van de klant.
  • welke middelen er gebruikt kunnen worden om die doelstelling te bereiken
  • wat het budget is en hoe dat zich verhoudt met de kosten van de middelen
  • en optioneel tijdschema's, controlepunten, verantwoordelijkheden en alternatieven

Nu alles zwart op wit staat is er duidelijkheid bij alle partijen wat er van ze verwacht wordt en wat de kosten hiervan zijn.
Er is dan geen miscommunicatie meer mogelijk. Uiteraard kan er zich dingen voordoen waardoor er veranderingen onstaan. Ook deze worden meegenomen in dat fiunctioneel ontwerp. Je krijgt dan een compleet overzicht hoe het traject verloopt.
Soms moet je als opdrachtnemer soms constateren dat je de klus niet helemaal alleen kan doen, externe opdrachtnemers kunnen hierbij een oplossing zijn. Ook een opdrachtgever krijgt zo inzicht in bepaalde zaken en zal soms dingen moeten bijstellen of terug moeten koppelen naar zijn eigen organisatie.

Beeldvorming
Om het futurische stadsgevoel neer te zetten, is er gekozen voor abstractie. Het is een collage van architectuur-elementen uit Rotterdam. Door er geen mensen in te plaatsen blijft het beeld tijdloos. Het logo is als tekstbeeld erin gezet (de naam is al stevig, duidelijk en metropolis genoeg)met daaronder een alternatieve slogan die de doelstelling van CityCorp moet benadrukken.

De andere elementen van het logo zijn als bewegende platen in het beeld gezet. Zijn staan voor beweging, deelnemende partijen, districten, voorbij komende mogelijkheden, ideeën, dromen en visies. Doordat ze transparant zijn is de basis (Rotterdam) nog steeds zichtbaar.

Resultaat: de opdracht is naar een andere partij gegaan.


 

Fragment website voorstel


 

Enkele beelden uit het vormvoorstel: coorperate website en congres + drukwerk

 

Copyright Vormdesign Rotterdam Juli 2005.
Niks van dit voorstel of beeldmateriaal mag gebruikt worden zonder nadrukkelijk toestemming van Vormdesign. Misbruik hiervan wordt strafrechtelijk vervolgd.

 

Vormdesign is een reclame designbureau. U kunt bij ons terecht voor ontwikkeling, vormgeving en realisatie van concepten, produkten, marketingconsultancy, verpakkingsconsultancy en reclame uitingen